طراحی خط لبخند

لبخند از مهم ترین عواملی است که در زیبایی صورت شما تأثیر گذار می باشد. مطالعات نشان می دهند لبخند زیبا منجر به افزایش اعتماد به نفس در افراد می شود. از این رو بخش قابل توجهی از مراجعان دندانپزشکی و جراحی فک و دهان، مرتبط با اصلاح طرح لبخند است.

انواع روش های طراحی لبخند متناسب با هر بیمار متفاوت می باشد. معمولاً با توجه به شرایط دهان و دندان ها یکی از روش های باندینگ، بلیچینگ، لمینیت، کامپوزیت یا سایر موارد توسط متخصص دهان و دندان انتخاب می شود. گاهی مراجعین با توجه به هزینه اصلاح طرح لبخند و آشنا نبودن با روش های رایج به افرادی مراجعه می کنند که تخصص کافی را ندارند اما بهتر است بدانید عوارض جبران ناپذیری مثل پوسیدگی دندان را به دنبال خواهد داشت. بیشتر افرادی که در بخش زیبایی دندان خود مانند رنگ دندان یا ظاهر دندان دارای مشکل هستند به جای مراجعه به دندانپزشکی عمومی به دندانپزشک زیبایی مراجعه می کنند.

در این ویدئو دکتر آرمان صالحی، متخصص در کرمان درباره اصول اولیه طراحی لبخند صحبت می کنند. 

 
 

طراحی لبخند چیست؟

طرح لبخند یک روش دندانپزشکی است که به طرز هنرمندانه ای لبخندهای صاف تر، سفیدتر و زیباتر به نظر می رسد. طرح های لبخند می توانند برای بازیابی کامل سلامت دندان و ظاهر شما بدون توجه به وضعیت اصلی دندان های موجود شگفت انگیز باشند. طراحی لبخند، یا اصلاح لبخند، فرآیندی است که طی آن از تکنیک‌های کم تهاجمی برای ارائه یک لبخند تقویت‌شده و متقارن‌تر استفاده می‌شود. این امر با کمک ترکیبی از درمان های موجود، مانند تراز کننده ها، سفید کردن دندان ها، باندینگ کامپوزیت، ونیرهای کامپوزیت و روکش های سرامیکی به دست می آید.

اصلاح طرح لبخند چیست؟

اقدامات زیبایی لبخنددر واقع یک مجموعه جامع از فرآیندهای دندانپزشکی است که بسیار چشمگیر برای افزایش اعتماد به نفس، افزایش جذابیت و زیبایی دندان‌های شما انجام می شود. اصلاح طرح لبخند بدین معنی است که شما به صورت اختیاری انتخاب می کنید چگونه و از چه راهی به زیبایی لبخند و دندان‌های شما افزوده شود اما در روش ترمیم دندان شما نیاز دارید به انجام درمانی که پزشک برای شما بنا به صلاح دید خود تعیین می کند.

 

کاندیداهای اصلاح طرح لبخند

درمان طراحی لبخند مخصوصا برای کسانی که از مشکلات دهان و دندان مختلف مانند پوسیدگی دندان، شل شدن دندان، پلاک باکتریایی، لثه ضعیف و غیره رنج می برند توصیه می شود. روش درمان شامل مراحل زیر است: سفید کردن دندان و روکش های چینی- با کمک و استفاده از ابزارهای خاص، جراح زیبایی دندان شما را سفید می کند، فاصله بین دندان های شما را می پوشاند، دندان شکسته یا تغییر رنگ داده را ترمیم می کند. همچنین برای افراد زیر مناسب است:

  • افردی که می خواهد هنگام لبخند زدن اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.
  • افردی که به ظاهرشان اهمیت می دهد و می خواهد برای سلامت دندان خود سرمایه گذاری کند
  • افردی که می خواهد برای اعضای جنس مخالف جذاب تر باشد.
  • افردی که می خواهد شانس خود را برای پیشرفت شغلی یا موفقیت افزایش دهد
  • افردی که می خواهد مورد توجه قرار بگیرد و سالم تر به نظر برسد.
  • افردی که با معاینات منظم دندانپزشکی و بهداشت خوب از دندان های خود مراقبت می کند.
  • هر کسی که می خواهد روی سلامت دندان خود سرمایه گذاری کند.
دکتر آرمان صالحی متخصص دندانپزشکی کرمان

دکتر آرمان صالحی؛ متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی در کرمان

  • آدرس مطب : کرمان، خیابان هزار و یک شب، نبش کوچه ۲۲، ساختمان پزشکان هزار و یک شب، طبقه اول، واحد ۲
  • ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه (۱۵:۳۰ الی ۲۱)
  • شماره تماس: ۰۳۴۳۲۲۴۴۵۰۱
  • شماره واتساپ:  ۰۹۳۰۵۳۷۲۹۶۶

انواع روش های طراحی لبخند

اگر پیش از انجام اصلاح لبخند با انواع روش‌های اصلاح طرح لبخند آشنا شوید میتوانید بهتر تصمیم گرفته و با جزئیات هر روش آشنا شوید. در ادامه قصد داریم برخی از روش‌های اصلاح طرح لبخند را برای شما شرح دهیم.

1- سفید کردن دندان

روش سفید کردن دندان شامل مراحل مسواک زدن با خمیردندان‌هایی که خاصیت سفیدکنندگی دارند، سفید کردن دندان‌ها با استفاده از لیزر، استفاده از ژل سفید کننده و استفاده از نوار سفید کننده می شود.

2- اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت و باندینگ دندان

کامپوزیت ونیر دندان به تنهایی برای تغییر رنگ دندان و اصلاح فرم دندان استفاده میشود که باید در مراقبت از آن کوشا باشید. باندینگ دندان نیز با استفاده کامپوزیت انجام میشود که در واقع یک نوع ترمیمی است که همرنگ دندان بوده و با استفاده از یک چسب خاص روی دندان قرار میگیرد و با نور مخصوصی که در کامپوزیت دندان نیز استفاده میشود محکم می شود.

اصلاح باندینگ به دلیل محکم شدن این ترمیم بر روی دندان استفاده می شود. استفاده از این روش بسیار ساده و دارای قیمت پایین تری نسبت به روش‌های مشابه است.

3- اصلاح خط لثه

این روش در صورتی استفاده میشود که هنگام لبخند زدن بخش عظیمی از لثه شما دیده میشود برای اصلاح آن بهتر است از روش لیفت لثه استفاده نمود.

افرادی که دارای دندان کوتاهی هستند اغلب دچار لبخند لثه‌ای میشوند که باید اصلاح خط لثه برای آنها صورت گیرد.

4- ونیرهای پرسلن

در صورتی که دندان شما دچار فرم نادرست و رنگ دلخواهی نباشد میتوان از یک لایه متریال مخصوص روی دندان استفاده نمود تا مشکلات ظاهری دندان را از بین ببرد.

5- ارتودنسی

این روش برای افرادی است که فک یا دندان آن‌ها در جای صحیح خود قرار نگرفته نباشد دراین صورت به وسیله براکت و سیم مخصوص ارتودنسی دندان ‌ها را به مکان اصلی خود هدایت کرده که با استفاده از دو روش ارتودنسی متحرک وثابت میتوان این کار را انجام داد. هدف اصلی این روش جلوگیری از پوسیدگی دندان و اصلاح فرم دندان برای داشتن لبخندی بسیار زیبا است.

6- ایمپلنت دندان

در صورتی که دندانی را از دست داده باشید قطعا جای خالی آن ضمن ایجاد ظاهری بد در صورت شما باعث تحلیل لثه میشود. افرادی که دندانی از دست میدهند کمی لپ آنها به داخل کشیده میشود و ایجاد چال میشود. با کاشت دندان درون استخوان فک و سپس اتصال تاج دندانی میتوان دندانی طبیعی و زیبا داشت.

7- روکش دندان

روکش دندان شبیه به یک کلاه بر روی تاج دندان یا پروتز دندانی قرار میگیرد که رنگ آن کاملا مشابه دندان‌های دیگر است و زیبایی را به دندان شما بازمیگرداند. البته از آن به عنوان پروتز ثابت دندانی هم نام برده میشود. اغلب از جنس سرامیک، فلز یا ترکیبی از این دو متریال است. در صورتی که رنگ دندان یا پوزیشن دندان مناسب نباشد از روکش دندان استفاده می شود.

8- بریج دندان

روش‌های مختلفی برای کاشت دندان وجود دارد تا زیبایی از دست رفته دندان و لبخند را به صورت شما بازگرداند. استفاده از بریج دندان میتواند جای دندان از دست رفته شما را پر کرده و طرح لبخند شما را اصلاح کند.

 

طراحی دیجیتالی لبخند

سيستم DSD یا طراحی دیجیتال لبخند يک سيستم کاملاً منحصر بفرد می باشد که‌ براي اولين بار طراحی لبخند بيمار بصورت ديجيتالی و توسط کامپيوتر انجام مي گيرد. قبل‌ از هرگونه عمليات دندانپزشکی، می توان نتيجه درمان را به‌ فرد نشان داد و همچنين شما می توانيد باتوجه به‌ سليقه شخصی خود و يا عکس و خاطرات گذشته در مورد طراحی لبخند خود اظهار نظر نماييد. اين سيستم طراحی لبخند کاملاً واقعی و طبيعی طراحی می شود و بهترين راهنما برای مراجعه کنندگانی که‌ به زيبايی دندان ها و طرح لبخند اهميت ويژه‌ای مي دهند، می باشد.

با استفاده‌ از نرم افزار بررسی عکس ديجيتالی صورت تغييرات لازم شامل: اندازه، شکل، تناسب دندان ها،‌ ارتفاع و ديگر مشخصات در لبخند شما اعمال مي شود.

ماندگاری اصلاح طرح لبخند

درمان و زیباسازی در زمینه دندان و زیبایی از جمله اصلاح طرح لبخند دندان تحت تاثیر مراقبت از دهان و دندان و نگهداری بعد از درمان است. برای افزایش طول عمر دندان ها باید بهداشت دهانی را به خوبی رعایت کرد تا دندان ها آسیب نبینند و بعد از اینکه درمان روی آن ها انجام شد نیز باید با مسواک زدن و نخ دندان زدن هم سفید بودن دندان ها را حفظ کرد و هم باعث ماندگاری سالم بودن دندان ها شد. برای حفظ زیبایی و سلامت دندان ها باید به صورت مداوم تحت معاینه دندانپزشک قرار بگیرد تا در صورت نیاز درمان لازم برای دندان لک شده و یا لب پر شده شما انجام شود.

نکات مهم در اصلاح طرح لبخند

برای اصلاح طرح لبخند، دندانپزشک نکاتی را مد نظر قرار می دهیم که در زیر به آن ها می پردازیم:

  • اندازه دندان؛ دندان های‌ بلند باعث می شوند، ظاهر فرد جوان‌تر بنظر برسد. زیرا افزایش سن باعث ایجاد فرسودگی و سایش دندان ها می شود.  زیاد شدن طول دندان بر ظاهر کلی صورت تأثیر می گذارد. مثلاً داشتن دندان‌های بلند، مربعی و زیبا باعث می شود فرد لاغرتر بنظر برسد.
  • تناسب دندان ها؛ برای داشتن لبخندی زیبا لازم‌ است دندان‌ها با یکدیگر متناسب باشند. لبخند زیبا لبخندی است‌ که‌ در آن‌ دو دندان مرکزی جلو غالب باشند و نسبت عرض به طول آن‌ها 4 به 5 باشد.
  • خط لبخند؛ خط لبخند یک خط خیالی است‌ که‌ در وضعیت ایده آل از لبه دندان های‌ بالایی امتداد پیدا می کند و مشابه انحنای لب پایینی شما، در هنگام لبخند زدن‌ است. از این خط به‌عنوان استانداردی‌ برای اصلاح لبخند لثه‌ای و اصلاح طرح لبخند دندان و بعنوان مقیاسی برای‌ تعیین اندازه طول دندان ها، استفاده می شود.
  • بافت و مشخصات دندان‌ ها؛ دندانپزشک زیبایی می تواند با انتخاب قالب‌هایی که حالت زنانه‌تر یا مردانه‌تری دارد، خط لبخند را اصلاح کند.

عوارض اصلاح طرح لبخند

مراجعه کنندگان اصلاح طرح لبخند پس از مدتی با مشکلاتی روبه رو می شوند که در این مقاله به به آن اشاره می کنیم. اصلی ترین مشکل پوسیدگی دندان ها است. اما تغییر رنگ دندان ها، حساسیت دندان ها، مشکلات لثه و سایر مشکلات دهان و دندان از دیگر مشکلاتی است که با آن رو به رو می شوند.

عوارض ارتودنسی در اصلاح طرح لبخند

ارتودنسی اگر توسط افراد نا آشنا به این تخصص انجام شود ممکن است مشکلات زیادی برای دندان های شما ایجاد کند. یکی از مهمترین آن ها مشکلات لثه ای است. در کنار این مشکلات یکی دیگر از عوارض ارتودنسی زرد شدن رنگ دندان و پوسیدگی دندانی است دلیل این امر وجود براکت ها و سیم های ارتودنسی نیست بلکه عدم رعایت بهداشت است. زمانی که براکت ارتودنسی بر روی دندان های شما است مواد غذایی به راحتی در آن ها گیر کرده و باعث آلودگی می شوند.

عوارض لمینت در اصلاح طرح لبخند

در هنگام اصلاح طرح لبخند به روش لمینت، برای مرتب کردن دندان ها معمولا بخشی از مینای دندان ها تراشیده می شود. مینای دندان بخش مهمی از دندان است که به آن استحکام می بخشد. نبود این بخش مهم باعث کاهش استحکام دندان خواهد شد.

عوارض سفید کردن دندان در اصلاح طرح لبخند

در هنگام سفید کردن دندان ها از ماده پر قدرت بلیچینگ استفاده می شود. این مواد شیمیایی بسیار قدرتمند هستند و باید توسط متخصص با تجربه مورد استفاده قرار بگیرند . در غیر این صورت ممکن باعث کاهش استحکام مینای دندان شود.

مراقبت های بعد از اصلاح طرح لبخند

  • بعضی نکات و توصیه های بسیار ضروری وجود دارند که علاوه بر حفظ کردن سلامت دهان و دندان، در افزایش ماندگاری طرح لبخند نیز موثرند:
  • به طور مرتب از دهانشویه استفاده کنید.
  • به طور مرتب مسواک بزنید و همواره از نخ دندان استفاده نمایید.
  • مواد غذایی سفتی که به دندان هایتان آسیب میزند را مصرف نکنید و یک رژیم غذایی مناسب را رعایت کنید.
  • برای چکاپ دندان های خود به طور مرتب به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید.
  • استفاده از نوشیدنی های رنگی مانند چای و قهوه را به حد زیادی کاهش دهید و بعد از نوشیدن آن ها، حتما دهان خود را با آب بشویید.
  • بعضی از عادت های رفتاری نامناسب مانند دندان قروچه می تواند آسیب هایی جدی به دندان های شما وارد کنند که باید آن ها را به اطلاع دندانپزشک خود برسانید.
  • اگر ورزش های رزمی انجام می دهید، حتما آن را به اطلاع دندانپزشک خود اطلاع دهید.

 

دکتر آرمان صالحی متخصص دندانپزشکی کرمان

دکتر آرمان صالحی؛ متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی در کرمان

  • آدرس مطب : کرمان، خیابان هزار و یک شب، نبش کوچه ۲۲، ساختمان پزشکان هزار و یک شب، طبقه اول، واحد ۲
  • ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه (۱۵:۳۰ الی ۲۱)
  • شماره تماس: ۰۳۴۳۲۲۴۴۵۰۱
  • شماره واتساپ:  ۰۹۳۰۵۳۷۲۹۶۶

 

جمع بندی

انتخاب روش اصلاح طرح لبخند با توجه به مشخصات فک و دهان بیمار متفاوت است. در این مقاله روش هایی مثل ایمپلنت و جراحی لثه، کامپوزیت و لمینیت را بررسی کردیم و دیدید برای نزدیک شدن به معیار های زیبایی چه نکاتی در اصلاح طرح لبخند باید رعایت شود. همچنین با اهمیت مراقبت های بعد از درمان آشنا شدید. در نهایت از جدید ترین روش های طراحی لبخند با عنوان سيستم DSD یا طراحی دیجیتال لبخند مطلع شدید.

تغییر شکل لبخند بسته به هر فرد ممکن است سه هفته تا چند ماه طول بکشد. اگر دندان ها و لثه های سالمی دارید حدود سه تا چهار هفته بیشتر طول نخواهد کشید. منتها اگر به لیفت لثه نیاز داشته باشید، باید منتظر بمانید تا لثه ها بالابرده و ترمیم شوند. این روند ممکن است حدود هشت تا ده هفته طول بکشد و سپس کار بر روی طراحی لبخند شروع شود. همچنین اگر در حال انجام ایمپلنت هستید، حدود 6 ماه طول می‌کشد تا ایمپلنت‌ها در استخوان ادغام شوند و امکان بهبودی لثه‌ها فراهم شود.

در طول درمان یا مشاوره طراحی لبخند، مهم است که در مورد انتظارات در مورد لبخند جدید خود واقع بین باشید. اگر پرونده شما کمی پیچیده باشد، ممکن است روند درمان زمان بیشتری طول بکشد. قبل از امتحان کردن درمان، مطمئن شوید که شما و دندان‌پزشکتان در مورد نتایج نهایی توافق دارید.

هر چیزی زمان انقضای مشخصی دارد. اگر سلامت دهان و دندان به درستی حفظ شود، اصلاح لبخند معمولاً بسیار طولانی است. اگر می خواهید نتایج دائمی باشد، باید برای معاینه منظم به دندانپزشک مراجعه کنید و مراقب سلامت دهان و دندان خود باشید.

 امروزه بیشتر دندانپزشکان برای درمان بیماران خود از تکنولوژی های پیشرفته کمک می گیرند. برای طرح لبخند وجود نرم افزار پیشرفته، این امکان را به دندانپزشک شما می دهد تا نتیجه درمان را به شما نمایش دهد.